Czas, to coś czego nie możemy fizycznie dostrzec, ani dotknąć. Oprócz oczywistych dla nas zmian zachodzących w przyrodzie jakimi są dzień i noc oraz zmiana pór roku, jego znaczny wpływ zauważamy wtedy, gdy coś zaczyna się zmieniać w naszym otoczeniu. Z troską i refleksją patrzymy jak nasze dotychczas małe dziecko zaczyna rosnąć. Dopiero uczyliśmy je chodzić, a dziś idzie pierwszy raz do przedszkola. Dzieci, to o nich będzie dzisiaj tutaj mowa. Jak i kiedy nauczyć młodego człowieka odczytywać czas?
Zanim za punkt honoru postawimy sobie perfekcyjną obsługę czasomierza przez nasze dziecko musimy pamiętać, że to co dla nas jest oczywiste, nie będzie łatwe dla małego odkrywcy.Uzbrójmy się zatem w ogromne pokłady cierpliwości i wyrozumiałości.
Już najmłodsze dzieci mają styczność z zegarkiem np. w formie przedmiotu plastikowej zabawki, bransoletki z pudrowych cukierków nadającej się do konsumpcji, albo jako aktywna ilustracja w ulubionej książeczce. Najmłodsi przebywając w naszym towarzystwie często słyszą jak przypisujemy wydarzenia do konkretnego czasu. Na pewno mówiliśmy dziecku, że np. po południu czy też wieczorem pójdziemy na spacer czy w odwiedziny, albo o godzinie 13 będzie obiad. Nasze dzieci wiedzą, że jakieś zdarzenie będzie miało miejsce, ale nie potrafią przełożyć tego na konkretną porę. I tutaj pojawia się pytanie.
Kiedy zacząć naukę obsługi czasomierza?
Według najnowszych badań, to właśnie dzieci w wieku przedszkolnym są idealnymi kandydatami do nauki. Jak mamy się jednak do tego zabrać i przy pomocy jakich narzędzi uczyć?
Obecnie na rynku dostępne są gotowe modele zegarków, na których możemy rozpocząć edukację najmłodszych. To wygodna forma nauki. Ja jednak polecam wykonać własny model czasomierza. Taki własnoręcznie zrobiony z dzieckiem będzie łączył jednocześnie zabawę i naukę. Możemy wykonać go w dowolnym kształcie np. ulubionej postaci z bajki czy maskotki. Na tarczy polecam umieścić zdecydowanie cyfry arabskie. Rzymskie na początku nauki mogą okazać się zbyt trudne do opanowania. Istotną rzeczą jest umieszczenie ruchomych wskazówek, co można to zrobić za pomocą zwykłego korka. Obok, bądź pod cyframi godzin, w nawiasach możemy umieścić 24 godzinny tryb czasu, tzn. godzina 12=24, 1=13, 2=14 i analogicznie każdą kolejną w ten sam sposób. Wskazówki warto pokolorować dwoma różnymi kolorami.
Aby jeszcze bardziej ułatwić naszemu dziecku przygodę z poznawaniem czasu, koło godzin, w których większość ludzi wykonuje zazwyczaj określone czynności umieścić obrazki: 9(śniadanie), 12(drugie śniadanie), 15(obiad), 18( kolacja) i 20 (pora spania). Przy każdej okoliczności prośmy dziecko o ustawienie wskazówek na konkretną godzinę.
Nie zapominajmy o każdorazowym chwaleniu pociechy. Nabierze wówczas pewności siebie, a sama nauka stanie się świetną zabawą będącą pierwszym krokiem do przygody ze swoim pierwszym, prawdziwym zegarkiem.